7 tips för att lyckas med presentreklam som företagare

Du har ett företag och vill ha en långsiktig och god relation till dina kunder. Då är presentreklam, saker med din företagslogga, ett effektivt verktyg. Det hjälper dig både att göra reklam för företaget, samtidigt som kunderna gärna återkommer.

Presentreklam

Vad är presentreklam? Det är produkter som du tryckt upp din logga på och som du ger bort till dina kunder. Ett annat vanligt förekommande namn är profilprodukter. Idag finns det en uppsjö av olika produkter att välja mellan: pennor, kepsar, paraplyer, t-shirts, godis, lypsyl, musmatta, datorväska och block för att nämna några. Många företag väljer att trycka upp en stor volym profilprodukter för att alltid kunna ge något till sina kunder.

1# Present som passar er image

Alla företag har en image. Vare sig du medvetet byggt upp en image och varumärke eller inte, så associerar dina kunder ditt företaget till en särskild stil, kvalitetsnivå, prisklass eller filosofi. När du ska ge bort presentreklam bör du tänka igenom vilka ni är idag och vilka ni ska vara om 5 år. Allt räknas. Säljer du mycket till stressade barnfamiljer är pennor, kepsar, godis, musmattor och muggar i lite enklare kvalitet en bra present. Driver du däremot en ekonomibyrå vill du istället satsa på presenter av hög kvalitet. Istället för en penna som kostat dig 1 krona att trycka upp, så ger du bort en finare penna som kostat dig mellan 50-150 kronor. Du bör även satsa på en present som fungerar till er service eller de produkter som ni säljer. Även om det är billigare att trycka upp chokladbitar med er logga på, så passar det bättre med vattenflaskor eller proteinbars om du säljer sportartiklar.

2# Användbar present i vardagen

En reklampresent ska vara en pryl som får kunden att tänka “Vad bra, den behöver jag!” och sedan använder i sin vardag. En mugg som de tar med till jobbet, tygväska att bära hem maten från mataffären, pennan som de låter ligga i bilen eller musmattan som ligger på skrivbordet varje dag. Satsa på användbara saker som kan bli en del av kundens vardag.

3# Kvalitet versus kvantitet

När du ska köpa in produkter med din logga kommer du att behöva välja mellan kvalitet och kvantitet. Utgå först och främst från företagets image. Du kan även köpa in lite finare saker som kunder som handlat för en viss summa får. Inför lanseringar eller jubileum är det smart att köpa in lite extra volymer. Då är det ok med både billigare pennor, muggar och chokladbitar som är uppätna på två sekunder.

4# Låt presenten kännas värdefull

Ofta uppfattar vi saker som är gratis som mindre värda. Att de nästan kan läggas i papperskorgen på en gång. När du ger bort reklampresenter måste de kännas värdefulla. Även billiga pennor. Lägg gåvorna på ett snyggt sätt. Om du har en låda eller box vid disken ska lådan se snygg ut och presenterna ligga på ett ordningsamt sätt. Om du skickar med reklampresenter i paket till dina kunder kan de gärna vara paketerade på ett snyggt sätt. När du ger bort sakerna ska du inte försöka få kunderna att ta emot något för sakens skull. Tvärtom ska de känna sig lite utvalda när du lägger ner pennan eller musmattan i deras påse.

5# Sälja profilprodukter

Du kan också sälja reklampresenter som tygpåsar och vattenflaskor. När du ska sälja dina profilprodukter ska det vara produkter av högre kvalitet. De bästa sakerna att sälja med er logga på är just tygpåsar och vattenflaskor. Saker som kunderna kan använda på en gång när de är ute och shoppar.

6# Jubileum, fester och lanseringar

Det är smart att trycka upp extra reklampresenter inför att företaget öppnar, ni har jubileum eller ska lansera en ny produkt. Det ger dubbel effektivt: händelsen som sådan ger er uppmärksamhet och själva gåvan gör att de kommer ihåg er. Jubileum påminner också både kunder och presumtiva kunder om att ni är ett etablerat företag; alltså ett företag som har kunder och som det därför är intressant att handla av.

7# Sociala medier

Du kan också kombinera sociala medier med profilprodukter. Om en person taggar er eller tar ett kort på sig själva tillsammans med en produkt, så kan de få något gratis. Du kan även lotta ut tröjor på Facebook. Så hjälper kunderna dig att göra reklam för ditt företag genom sociala medier.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.